-
Rijnland houdt zich (hands on en vanaf de werkvloer) bezig met het transformeren en herstructureren van (familie- en mid-size) bedrijven. Outsmarters treedt voor Rijnland op als preferred partner zodra advies en support gewenst is rondom product-markt-focus, product- en dienstoptimalisatie, en marktkansen van innovaties of new business.
-
Jacobs Douwe Egberts verkoopt in meer dan 100 landen over de hele wereld koffie en thee onder iconische merknamen als Douwe Egberts, Moccona, Senseo, Jacobs, en Gevalia. JDE investeert substantieel in media, marketing, en promo.
Outsmarters is gevraagd om een pilot te begeleiden rondom statistische modellering van verkoopcijfers (en bijbehorende insights en forecasting). Daarnaast adviseert Outsmarters over media-executie en -inzet en over het meetbaar maken van brand development.
-
Elho is Europees marktleider in kunststof potten en aanverwante artikelen. Doelstelling van Elho is te verrassen met inspirerende producten. Het veld waarin Elho opereert is van oorsprong sterk gedreven door een productie-logica: produceren van potterie is een technische kwestie waarbij proces en materialen de kwaliteit van het eindproduct bepalen. De categorie ‘potterie’ is tot op heden een ‘unbranded category’: consumenten kunnen vaak niet één enkel merk noemen, en hebben ook nauwelijks een idee over verschillen tussen merken.
Doelstelling van het (bredere) project was om mogelijkheden voor het ontwikkelen van een consumentenmerk in kaart te brengen. Outsmartes werd gevraagd om de ontwikkelde conceptrichtingen in verschillende landen te testen/ valideren en om een gedegen start te maken met consumer intelligence research – een aanpak om op termijn trendontwikkelingen en marktkansen te detecteren.
-
Dasym is een onderzoeksgedreven investeringsmaatschappij met een accent op (innovatieve) media en entertainment, en digitalisering/ dataficatie. Outsmarters is door Dasym gevraagd voor divers advieswerk, onder meer rondom games for health (parkinson-game), fact-based concept development en optimalisatie, datastrategie, analytics, en online FMCG retail.
-
Ahold heeft een dominante positie in het Nederlandse retaillandschap. De propositie van AH kenmerkt zich door High-Low pricing – in een concurrentieveld waarin EDLP aan terrein wint (oa Jumbo en hard discount). Om prijsafstand en prijsperceptie (en daarmee consumentengedrag) te managen, heeft AH in het verleden aan de basis gestaan van hevige prijsoorlogen. En hoewel het verlagen van het prijsniveau (of het imago hieromtrent) een sterke kaart is in de slag om de consument, is het de vraag in hoeverre prijsoorlogen wenselijk zijn – gezien de bewezen effecten op prijssensitiviteit bij consumenten, de erosie van marge, en het risico op een zero-sum game.
Doelstelling van het project was alle wetenschappelijke literatuur rondom prijs- en waardebeleving uit de periode 1980 – 2015 bij elkaar brengen en actionable samenvatten, in expertsessies formule-/ conceptideeën craften, en vervolgens de drivers uit het theoretisch model én de conceptideeën valideren in grootschalig veldonderzoek.
-
FrieslandCampina is een internationaal opererend cooperatief zuivelbedrijf. Om producten te ondersteunen, investeert het bedrijf substantiële bedragen in advertising. Bovendien wordt door middel van een goedgekozen prijspunt en een degelijke promostrategie gestreefd naar wenselijke verkoopvolumes tegen een goede profitability. Outsmarters heeft voor FrieslandCampina een evaluatie uitgevoerd van verschillende partijen die software en consultancy aanbieden om advertising, promo, en prijspunt te optimaliseren – en advies uitgebracht over een te voeren koers naar fact-based marketing mix decision making. Volgend op deze evaluatie, is Outsmarters gevraagd een pilotproject (MMM – multivariate tijdreeksanalyse) te begeleiden met één van de geëvalueerde leverancies.
-
Bond van Adverteerders vertegenwoordigt de belangen van een groot deel van de adverteerders die zich in het Nederlandse medialanschap begeven. Het doel van BvA is de vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie te bevorderen en bewaken en de communicatie effectiviteit van haar leden te vergroten. Gezien de veranderingen in het media-landschap en het veranderend media-gebruik, wilde BvA de impact van multitasking op reclameverwerking en -effectiviteit in kaart brengen. Welke effecten heeft multitasking (zoals autorijden en tegelijkertijd radio luisteren) en in het bijzonder media-multitasking (op je telefoon een filmpje kijken en ondertussen reageren op inkomende social-media) op de effecten van commercials?
Voor dit project heeft Outsmarters dertig jaar academische literatuur over boodschapverwerking, cognitieve verwerkingsmodellen, en multitasking bijeengebracht en vertaald naar de huidige, dagelijkse situatie. Op basis hiervan heeft Outsmarters inzichtelijk gemaakt welke positieve bijdrage (en onder welke condities) multitasking heeft op advertising effects – en is tevens aangegeven welke ‘diepe verwerking’ door multitasking wordt belemmerd.
-
Internationaal is Heinz vooral bekend vanwege de ketchup. In ‘lokale’ markten heeft Heinz echter ook een portfolio van heritage brands (in Nederland bijvoorbeeld De Ruijter, Venz, Roosvicee, Karvan Cévitam, Honig, Brinta). In verschillende projecten heeft Outsmarters voor Heinz bijgedragen aan onder meer advertising, new product development, concept screening, sensorische optimalisatie, product-lineup rationalisatie, en meer algemene consumer insights en intelligence.